You can use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. Using this service may place a cookie on your computer.

SØG

NemID og MitID

MitID afløser NemID som vores digitale ID. Du får besked, når du skal gøre noget. Indtil MitID er fuldt indfaset, kan du stadig få brug for NemID. Gem dit NemID, indtil du får besked.

NemID bliver til MitID

MitID kommer i løbet af 2021 og 2022 til at afløse NemID som vores digitale ID. MitID lever op til de nyeste standarder for sikkerhed, så vi også i fremtiden trygt kan bruge vores digitale ID på nettet.

Du får besked, når du skal gøre noget

Du får besked i din net- og mobilbank eller i Digital Post, når det er din tur til at få MitID. Nogle skal først opdatere deres ID-oplysninger, inden de kan få MitID. Du får besked, hvis du er én af dem.

MitID styrker sikkerheden

Med MitID udfases nøglekortet, som er for let at dele og kopiere.
Derudover kan du følge med i, hvad du er ved at godkende med MitID,
så du kun godkender det, som du selv har igangsat.

MitID app, MitID kodeviser, MitID oplæser

MitID er primært en app

De fleste vil få MitID som app. Alternativt kan du vælge at få MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser, hvis du ikke kan bruge en app. Det fysiske nøglekort forsvinder helt. 

Gem NemID

MitID kan på sigt bruges til alt det, du i dag bruger NemID til. Selvom du får MitID, skal du beholde NemID indtil videre. Det skal du, fordi der i en overgangsperiode er steder og situationer, hvor du stadig skal bruge NemID. Du får besked, når du ikke har brug for NemID mere.

Du kan få hjælp

Henvend dig til din bank eller MitID support på tlf. 33 98 00 10, hvis du har brug for hjælp til at få eller bruge MitID.

Læs mere på MitID.dk

Gå til MitID.dk

Du skal have MitID igennem din bank - vent til du får besked i netbanken

Du skal have MitID igennem din bank. Du får besked, når det er din tur - og du får beskeden, når du logger ind i din net- eller mobilbank. Fra du har modtaget beskeden, har du 30 dage til at få MitID.

Der kan godt gå lidt tid, før du modtager beskeden i din net- eller mobilbank, da MitID indfases i løbet af 2021 og 2022. Du skal ikke foretage dig noget før da. Har du brug for hjælp, skal du tage kontakt til din bank.

 

Har du ikke netbank, kan du få MitID på MitID.dk

Hvis du hverken har net- eller mobilbank, får du besked via Digital Post. Herefter kan du få MitID på MitID.dk. Du kan få hjælp på MitID.dk eller ved at ringe til MitID support på telefonnummer 33 98 00 10.

 

Hvis du hverken kan få MitID via netbanken eller MitID.dk

Hvis du hverken kan få MitID via netbanken eller MitID.dk, kan du få MitID i borgerservice fra januar 2022.

 

Hvis du endnu ikke har NemID

Har du endnu ikke et NemID, skal du i en overgangsperiode have NemID, før du kan få MitID. Det skal du, fordi der i en overgangsperiode er steder, hvor du stadig skal bruge NemID.

Du kan få NemID i borgerservice, fra du fylder 15 år.

Hvis du skal bestille et NemID for første gang, skal du møde personligt op i borgerservice. Husk at bestille tid først

 

Medbring gyldig legitimation

Når du møder op i borgerservice, er det vigtigt, at du medbringer gyldig legitimation. Det kan fx være et pas eller et kørekort udstedt inden for EU/EØS.

Har du ikke et gyldigt pas eller kørekort, kan du på nemid.nu se en liste over øvrige gyldige id-dokumenter.

MitID styrker sikkerheden i dit digitale ID, så det kan leve op til de stigende sikkerhedsbehov også i fremtiden.

Med MitID bliver det bl.a. vanskeligt for andre at udnytte din digitale identitet. Derfor skal du også igennem en række trin for at få MitID, så dit personlige MitID bliver knyttet korrekt til dig og dine oplysninger.

Derudover kan du med MitID fx:

  1. få besked om brugen af dit personlige MitID, fx hvis MitID appen aktiveres på en ny enhed. Du kan også vælge at få besked, hver gang dit personlige MitID bliver anvendt
  2. se, hvad du er i gang med at godkende med MitID, fx overførsel af penge

MitID er dit og kun dit.

  • Vis aldrig dine koder til andre
  • Udlever aldrig din MitID app*, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre
  • Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den
  • Godkend aldrig noget med MitD på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde
  • Læs altid, hvad du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende

*appen kan deles med andre fx i din husstand, så længe I har hver jeres bruger-ID og PIN-kode.

Du skal vælge, hvordan du vil bruge MitID. Det gør du, når du er i gang med at få MitID.

MitID er først og fremmest en app

MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. Når du har MitID appen, kan du med et swipe godkende med MitID. Du får samme oplevelse som med NemID nøgleapp, men til forskel fra NemID nøgleapp skal du selv finde og åbne appen, når du skal godkende med MitID.

Du kan sagtens bruge MitID app, selvom du ikke bruger NemID nøgleapp i dag.

MitID kodeviser og MitID kodeoplæser

Hvis du ikke kan bruge MitID app, er der to fysiske alternativer: MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser.

MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, som viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeviseren er så lille, at du kan have den i dit nøglebundt eller i lommen.

MitID kodeoplæseren har en stor skærm, der viser dig en engangskode. Den skal du indtaste, når du godkender med MitID. Kodeoplæseren kan også læse engangskoden op. Den er beregnet til personer med nedsat syn.

Du kan vælge, om du vil have MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser sendt med posten eller hente den i borgerservice. Når du har modtaget MitID kodeviser eller -kodeoplæser, skal den aktiveres - så den tilknyttes dig. Du får et brev om, hvordan du skal gøre.

Alle, der skal have MitID, skal have et bruger-ID. Det skal du anvende, hver gang du bruger MitID.

Om bruger-ID

Af sikkerhedshensyn må du ikke bruge dit CPR-nummer som bruger-ID. Dit bruger-ID fra NemID er allerede reserveret til dig i MitID – dog ikke, hvis det er dit CPR-nummer.

Find på en sammensætning af tal, bogstaver og specialtegn, som er svært for andre at gætte – men nemt for dig at huske. Du har altid mulighed for efterfølgende at ændre dit bruger-ID på MitID.dk.

Krav til bruger-ID

  • Må ikke være dit CPR-nummer eller ligne et CPR-nummer
  • Skal indeholde 5-48 tegn. Du kan kombinere bogstaver, tal og specialtegn:
    • Bogstaver: a-å (der er ikke forskel på store og små bogstaver)
    • Tal: 0-9
    • Specialtegn: {}!#$ ^,*()_+-=:;?.@ og mellemrum (må dog ikke begynde eller
      slutte med mellemrum)
  • Skal være unikt, dvs. der må ikke være andre end dig, der har det. Du får besked i
    systemet, hvis en anden allerede anvender det valgte bruger-ID

Selvom du får MitID, skal du beholde dit NemID. Det skal du, fordi der i en overgangsperiode er steder, hvor du stadig skal bruge NemID, indtil NemId er endeligt udfaset.

Du får besked, når du ikke længere har brug for NemID.

Du skal fortsætte med at bruge NemID, indtil du får besked i din netbank eller i Digital Post.

Er du løbet tør for nøgler/koder, skal du derfor bestille et nyt nøglekort på nemid.nu.

Du kan også downloade nøgleappen som et smart alternativ til nøglekortet.

NemID nøgleapp er en app, som du installerer på din smartphone eller tablet.
Du kan bruge nøgleappen alle de steder, hvor du i dag anvender dit NemID nøglekort.

Du henter NemID nøgleappen i Appstore eller Google Play.

Problemer med NemID?

Har du problemer med NemID, kan du ringe til NemID support på 72 24 70 50.

Se video - NemID bliver til MitID

Du kan få hjælp

Support til dig der allerede har NemID
Kontakt din bank eller MitID support på tlf. 33 98 00 10

Support til dig der ikke har NemID
Kontakt borgerservice på 87 87 87 47 

Driller NemID?
Få hjælp hos NemID support på tlf. 72 24 70 50