You can use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. Using this service may place a cookie on your computer.

SØG

Er du pensionist, kan du søge om enkeltydelse

Er dine økonomiske forhold særligt vanskelige, kan du søge om enkeltydelse. Du søger digitalt i selvbetjeningsløsningen.

Du kan søge om enkeltydelse til rimelige og begrundede udgifter

Du kan søge kommunen om hjælp til enkeltudgifter. Udgiften skal være rimelig og begrundet. Kommunen foretager en individuel vurdering af netop din situation og dit behov.

Når du søger om enkeltydelse, skal alle dine indtægter og udgifter dokumenteres. Den udgift, du søger om enkeltydelse til, skal også dokumenteres.

Du søger om enkeltydelse tillæg digitalt i selvbetjeningsløsningen nedenfor.

Se mere i tjeklisten, hvad du skal vedlægge ansøgningen. 

  • Sørg for at begrunde ansøgningen – jo mere detaljeret og dokumenteret jo bedre
  • Medsend dokumentation for den udgift, som du søger tillæg til
  • Ansøgningen skal udfyldes med dine månedlige indtægter og udgifter
  • Husk at skrive under
  • Hvis du ikke kan bruge selvbetjeningsløsningen, kan du printe en ansøgningsblanket her.

Månedlige indtægter og udgifter dokumenteres med følgende:

  • Oversigt over bankkonti (også fra samlever)
  • Kontoudskrifter fra de seneste 3 måneder på alle konti
  • PBS-udskrifter
  • Kopi af kvitteringer
  • Detaljerede udskrifter fra apoteket

Budgetoversigt kan ikke bruges som dokumentation på faste udgifter

  • Kun dokumenterede udgifter tages med i rådighedsberegningen
  • Gæld bliver ikke taget med i rådighedsberegningen

Undersøg selv, om der er mulighed for at søge om et almindeligt indskudslån ved Viborg Kommune.

Medsend kopi af hele lejekontrakten på den nye bolig.

Indhent tilbud fra to flyttefirmaer som dokumentation på udgiften til flytningen.

Vi stræber efter at behandle ansøgningen inden 14 dage fra vi har alle nødvendige oplysninger.

Vi starter først behandlingen, når vi har alle de nødvendige oplysninger.

Der gives afslag på ansøgningen, hvis

  • udgiften allerede er betalt
  • ydelsen allerede er bestilt

Har du spørgsmål til enkeltydelse?

Kontakt

Borgerservice

87 87 87 30
Send sikker mail som borger Obs: Når du sender en mail til os, vil du blive bedt om at bruge dit NemID. På den måde bliver mailen sikker, og du kan skrive dine personlige oplysninger som fx dit CPR-nummer
Prinsens Alle 5
8800 Viborg

Telefontid

Kl.

Mandag - tirsdag

08.15 - 10.00

Onsdag

Lukket

Torsdag - fredag

08.15 - 10.00

Bestil tid til fysisk fremmøde