Arbejdet med Fremtidens Skole handler om at videreudvikle det fælles fundament for Viborg Kommunale skolevæsen. Processen sætter vi i gang under overskriften Forskellige i Fællesskab.
Alle børn i Viborg Kommune skal have lys i øjnene og mestre eget liv. Dette børnesyn skal kendetegne vores fælles skolevæsen. I processen skal vi sammen stille skarpt på god praksis, viden om god praksis, og hvordan vi gør den fælles og samtidig tager højde for de lokale muligheder, der også kendetegner Viborg Kommune.
Giv din mening til kende om Fremtidens Skole
Fremtidens skole betyder meget for elever, forældre og lokalsamfundene i Viborg Kommune. Derfor er det vigtigt, at vi træffer beslutninger om fremtidens skole og -struktur på et så oplyst grundlag som muligt.
Alle synspunkter er velkomne, da de sammen styrker beslutningsgrundlaget, vi arbejder ud fra.
Når du indsender høringssvar, er du indforstået med:
- at du ikke må skrive personfølsomme eller fortrolige oplysninger, som fx CPR-nummer.
- at dit høringssvar er omfattet af offentlighedslovens regler om aktindsigt og bliver vist offentligt på viborg.dk
Høringer om Fremtidens Skole
Baggrundsmateriale til Fremtidens Skole
Processen omkring Fremtidens Skole
Børne- og Ungdomsudvalget har den 12. maj 2020 vedtaget en procesplan med fem faser. Denne plan erstatter en tidligere proces, som blev sat i stå af coronakrisen, der forhindrede, at vi kunne afholde stormøder som en del af høringsfasen. Dermed kunne vi ikke få de ønskede inddragende processer, inden for den fastlagte tidsramme.
Med den reviderede procesplan får vi nu muligheden for en mere dybdegående drøftelse af indhold og kvalitet.
De fem faser er i den nye proces plan er:
- Planlægning
- Kvalitet og indhold
- Kvalitet og indhold – omsat i praksis
- Struktur og organisering
- Implementering
Processen starter med, at vi færdigbehandler principperne for det videre arbejde med Fremtidens Skole. Principperne tager vi efterfølgende med i processen og vil indgå som fokusområder, når der skal arbejdes med kvalitet og indhold samt struktur og organisering.
Tidsplan
Vedtagelse af principper | ||
---|---|---|
TID | AKTIVITET | DELTAGERE |
26. februar – 29. september 2020 | Principper sendes i høring | |
10. September 2020 | Stormøde skolebestyrelser og MED Præsentation af principper med mulighed for opklarende spørgsmål. |
|
10. September 2020 | Stormøde andre interesserede Præsentation af principper med mulighed for opklarende spørgsmål. |
|
27. oktober 2020 | Børne- og Ungdomsudvalgsmøde Opfølgning på høring og stormøder med henblik på beslutning om principper og indstilling af disse til Byrådet. |
|
11. november 2020 | Økonomi- og erhvervsudvalgsmøde Godkendelse af principper. |
|
18. november 2020 | Byrådsmøde Vedtagelse af principper. |
|
Planlægning af proces for kvalitet og indhold | ||
---|---|---|
TID | AKTIVITET | DELTAGERE |
August til december 2020 | Nedsættelse af arbejdsgruppe | Repræsentanter fra
|
Nedsættelse af referencegruppe | Repræsentanter fra
| |
Eventuelt samarbejde med ekstern konsulent – herunder drøftelse af procesdesign | ||
Planlægning af oplæg til inspiration og drøftelse |
| |
Beslutning vedrørende ny proces | Udvalget/Byrådet efter drøftelse med referencegruppe. |
Kvalitet og indhold | ||
---|---|---|
TID | AKTIVITET | DELTAGERE |
Januar til juni 2021 | Fælles oplæg til inspiration og workshop |
|
Sprintforløb eller lignende | Repræsentation af
| |
Opsamling på sprintforløb – præsentation af resultater – hvad skal vi gå videre med – oplæg til inspiration |
| |
Workshop om fælles grundlag for kvalitet og indhold i fremtidens folkeskole – præsentation af forslag |
| |
Beslutning om nyt fælles grundlag for kvalitet og indhold i fremtidens folkeskole |
|
Kvalitet og indhold - omsat i praksis | ||
---|---|---|
TID | AKTIVITET | DELTAGERE |
August 2021 til december 2021 | Hvad kalder dialogen om kvalitet og indhold på, organisatorisk, økonomisk, strukturelt, processuelt, når det skal omsættes til daglig praksis? Eventuelt nogle sideløbende sprintforløb eller lignende i efteråret 2021. |
|
Struktur og organisering | ||
---|---|---|
TID | AKTIVITET | DELTAGERE |
Februar 2022 | Temamøde udvalg Scenarier |
|
Marts 2022 | Udvalgsmøde Indstilling om ny skolestruktur godkendes til behandling i Byrådet. |
|
Marts 2022 | Økonomiudvalgsmøde Godkendelse af strukturforslag med henblik på høring. |
|
April 2022 | Byrådsmøde Godkendelse af strukturforslag med henblik på høring. |
|
April - juni 2022 (8 uger) | Strukturforslag sendes i høring | |
April 2022 | Stormøde Præsentation og drøftelse af strukturforslag. |
|
Juni 2022 | Udvalg Behandling af forslag til endelig vedtagelse. |
|
Juni 2022 | Økonomiudvalgsmøde Behandling af forslag til endelig vedtagelse. |
|
Juni 2022 (tidligst 4 uger efter høringsfrist) | Byrådsmøde Endelig vedtagelse |
|
Implementering af ny struktur | ||
---|---|---|
TID | AKTIVITET | DELTAGERE |
Skoleåret 2022/23 | Forberedelse af eventuelle skolesammenlægninger |
|
Skoleåret 2022/23 | Eventuel omlægning af kørsel |
|
Forår 2023 | Skolebestyrelsesvalg til nye skoler |
|
August 2023 | Ny struktur træder i kraft |