Sammenhængende plan for uddannelsesvejledning

Planen skal sikre en systematisk, koordineret og sammenhængende skole- og vejledningsindsats for alle elever i 7.-10. klasse og deres forældre, så de oplever sammenhæng mellem skole, Uddannelsesvejledningen og overgangen til ungdomsuddannelse.

Indhold

Den sammenhængende plan indeholder en beskrivelse af:

  • de kollektive vejledningsaktiviteter
  • hvordan vejlednings- og undervisningsaktiviteter kædes sammen og integreres i undervisningen
  • hvordan årlige møder mellem kommunen, skolerne og uddannelsesinstitutionerne arrangeres
  • hvordan KUI, skole, elev og forældre er i dialog, og hvordan aftaler gøres skriftlige (meddelelsesbog)
  • hvordan og hvornår kommunalbestyrelsen identificerer elever med behov for en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats i 8.-10.klasse
  • hvordan uddannelsesplanen skal anvendes i 10. klasse.

Ramme

Den sammenhængende plan

Udsnit af den sammenhængende plan

Indskoling

Eleverne møder erhvervslivet mindst én gang i løbet af indskolingen. Lærerne finder inspiration på KLC-Viborg ved at søge på emneområde ”job og uddannelse”. Rejseholdet hjælper gerne med at finde lokale virksomheder.

Mellemtrin

  • Eleverne får i løbet af mellemtrinnet besøg af Bygge-boxen.
  • Eleverne besøger en virksomhed mindst én gang i løbet af mellemtrinet. Enten som lokalt initiativ eller via forløb på KLC-Viborg. Find evt. inspiration på KLC-Viborg ved at søge på emneområde ”job og uddannelse”. Rejseholdet hjælper gerne med at finde en lokal virksomhed.

Udskoling

  • 7. klasser deltager i forløbet ”Virksomheder, teknologi og problembaseret læring” i Naturvidenskabernes Hus.
  • Eleverne besøger en af kommunens erhvervsskoler i forbindelse med et fag-fagligt forløb én gang i udskolingen
  • 8. klasserne deltager i ”Skills”

Uddannelsesvejledningen tilbyder vejledning til alle elever i 8.-10. klasse i Viborg Kommune.

Specialvejledning

Årshjul for vejledningsindsatsen