DigiTek 360 - arbejdsgangsanalyse

DigiTek 360 er en eksplorativ metode til at finde forbedringspotentiale i driften, hvor konsulenter fra DigiTek kommer på besøg og gennem observation og dialog med medarbejderne finder bøvl og mulige forbedringer.

AndetMedarbejdereBeskæftigelseOmsorgSocialSundhed

Beskrivelse

DigiTek arbejder til dagligt med at afprøve og implementere løsninger, som skal gøre livet nemmere for medarbejdere og borgere i Viborg Kommune.

Med "DigiTek 360" introducerer vi en ny arbejdsmetode, hvor der laves en arbejdsganganalyse i en given afdeling i kommunen for at finde forbedringspotentiale

Formål

"DigiTek 360" har til formål at lave målrettede indtaster ud fra områders specifikke behov, i stedet for at sprede teknologier over flere områder.

Målgruppe

Ledere og medarbejdere i Viborg Kommune.

Metoden

Eksempel på metoden:

Et plejecenter ønsker at blive klogere på, hvordan digitale eller velfærdsteknologiske løsninger kan understøtte arbejdet på plejecenteret. Leder og medarbejder har allerede specificeret to områder, hvor de har udfordringer i dag – Ved medicin, administration og informationer mellem vagtlag.

Tidligere ville konsulenten have stillet skarpt på de to udpegede temaer og fundet løsninger, der kan løse disse to udfordringer. I denne prøvehandling vil konsulenten se på hele hverdagen og arbejdsgangene på plejecenteret, for at kunne se udfordringernes sammenhæng med andre arbejdsgange.

Medarbejder og leder på plejecenteret vil gennem workshops være en aktiv del af at finde forslag til løsninger samt udpege andre områder, som giver udfordringer. De ser nemlig ofte, at der er flere udfordringer forbundet med hinanden og at en digital eller velfærdsteknologisk løsning griber ind i andet end den specifikke udfordring, hvilket gør implementering problematisk og medarbejder og leder bliver overrasket over arbejdsmængden.

Når processen afsluttes, har lederen et forslag til hvilke initiativer der anbefales at implementere og sammen med leder laves der en handleplan for, hvordan initiativerne igangsættes. På den måde kan lederen af plejecenteret få et overblik over, hvilke løsninger der kan igangsættes og dermed lave en strategisk indsats som passe til plejecenterets ambitionsniveau.

Konsulenten vil være fysisk til stede og i praktik i medarbejdernes dagligdag. På den måde vil konsulenten være i stand til at stille spørgsmål og udfordre medarbejdernes hverdag.

Efterfølgende vil der blive afholdt workshops, hvor medarbejderne er med til at pege på temaer, hvor der er plads til forbedringer.

Gennem forløbet vil konsulenten præsentere deres fund visuelt så leder, medarbejde og nysgerrige borgere kan komme og se, hvordan processen skrider frem.

Konsulenten vil løbende lave en lille udstilling eller løsningsgalleri over mulige teknologier, som kan afhjælpe nogle af udfordringerne. Medarbejderne vil derfor tidligt i processen være med til at kvalificere mulige løsningsforslag.

Det er ambitionen at skabe et miljø, hvor medarbejderne er nysgerrige og trygge ved at tale om udfordringer de møder i dagligdagen.

Forløbet afsluttes med forslag til konkrete indsatser og mulige gevinster.

Arbejdsmetoden kan anvendes på tværs af alle områder og udvikles i samarbejde med chefgruppen.

Kontakt