You can use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. Using this service may place a cookie on your computer.

SØG
Pressemeddelelse fra 22.09.2023

Nu kan du hente dit pas 24/7

Borgere, der får udstedt et nyt pas på Viborg Rådhus, kan nu hente det i en dokumentboks uden for rådhusets åbningstid.

Afdelingsleder Mette Camilla Bech-Møller ved ny dokumentboks på Viborg Rådhus / Foto: Viborg Kommune
Afdelingsleder Mette Camilla Bech-Møller ved ny dokumentboks på Viborg Rådhus / Foto: Viborg Kommune

Siden 1. januar 2022 har alle borgere i Danmark personligt skullet hente deres nye pas i Borgerservice for at styrke sikkerheden omkring pas. Muligheden for at afhente pas har derfor været begrænset til rådhusets åbningstid, men det er der nu lavet om på - og Viborg Kommune åbner, som den første kommune i landet, nu en ny 24/7-ordning.

 

Åbent hele døgnet

Servicen og "åbningstiden" for afhentning af pas er altså udvidet til en døgnservice. Det foregår på den måde, at borgerne i et nybygget vindfang ved siden af rådhusets hovedindgang kan hente pas i nogle opsatte dokumentbokse uden for den normale åbningstid.

Dokumentboksene fungerer på samme måde som en pakkeboks. Når Borgerservice modtager et nyt pas til en borger, sender de en sms med en afhentningskode, som vedkommende kan bruge til at åbne døren til vindfanget uden for åbningstiden.

Afdelingsleder i Borgerservice Mette Camilla Bech-Møller siger i forbindelse med åbningen af den nye døgnservice for afhentning af pas:
- Vi er meget glade for at udvide vores service til borgerne på den måde. Nu behøver man ikke stå i kø for at hente passet eller bekymre sig om åbningstider. Man kan bare hente det præcis, når det passer bedst.
 

Sådan fungerer det

I praksis fungerer den nye service sådan, at man ved dokumentboksen blot taster sit mobilnummer og den sms-kode, man har modtaget. Herefter logger man på med sit MitID og lægger sit gamle pas i en maskine. Herefter åbnes automatisk en låge, hvor man kan tage sit nye pas.

Man skal altså stadig huske at medbringe det gamle pas, medmindre det er makuleret ved bestilling af det nye.

Hvis man har et midlertidig pas og skal hente et nyt, skal man fortsat hente det i rådhusets åbningstid. Der vil desuden være nogle få andre situationer, hvor det ikke er muligt at hente passet i dokumentboksen.

Yderligere oplysninger

Mette Camilla Bech-Møller, afdelingsleder i Borgerservice
Tlf. 41 14 60 99 / Mail: mcb@viborg.dk

Britta Thuun-Petersen, biblioteks- og borgerservicechef
Tlf. 87 87 34 00 / Mail: brt@viborg.dk