
Hvad er Kulturelt Samråd?
Kulturelt Samråd er et forum for foreninger i Viborg Kommune, hvis formål er at arrangere og formidle kulturelle aktiviteter og arrangementer.
Kulturelt Samråd fordeler midler til kulturelle aktiviteter og arrangementer med det formål at formidle og støtte op omkring disse. Alle foreninger, der er medlem af Kulturelt Samråd, kan søge tilskud eller underskudsgaranti til kulturelle aktiviteter eller arrangementer.
Det er bestyrelsen for Kulturelt Samråd, der optager foreningerne og fordeler midlerne. Det sker efter en ansøgning om tilskud, på baggrund af de vedtægter og retningslinjer, der er godkendt af Byrådet og Kultur- og Fritidsudvalget.
Kultur & Udvikling yder sekretariatsbistand til samrådet, og vil også kunne kontaktes for yderligere oplysninger. Se kontaktoplysningerne længere nede her på siden.
Læs mere om Kulturelt Samråd
Alle foreninger, der hører hjemme i Viborg Kommune og er medlem af Kulturelt Samråd, kan ansøge om tilskud eller underskudsgaranti til kulturelle aktiviteter og arrangementer.
For at kunne ansøge om tilskud eller underskudsgaranti, skal din forening være optaget og godkendt af Kulturelt Samråd.
Hvis du ønsker at din forening skal optages i Kulturelt Samråd, skal du udfylde ansøgningsskemaet, som du kan finde her nederst på siden under 'Relevante dokumenter'.
Ansøgningsskemaet om optagelse skal sendes ind sammen med foreningens vedtægter på mail: kj3@viborg.dk.
Det kan også sendes ind pr. post til:
Viborg Kommune
Kultur & Udvikling
Prinsens Allé 5
8800 Viborg
Foredrag:
Diverse foredrag
Musikarrangementer:
Diverse koncerter i kulturhuse, haller og kirker
Højskoleaften med musiker, forfatter og foredragsholder
Musik ifm. Muslingefestival Kammermusik ved Hjarbæk Fjord
Jazzkoncerter
Børnekoncerter
Harmonikatræf
Viborg musikalske julekalender
Kordage
Korworkshops (med afsluttende koncerter)
Bespisning/forplejning af udøvere
Dirigent- og solisthonorar ifm. koncerter
Lokaleleje ifm. tilskudsberettigede arrangementer
Udstillinger:
Væveudstillinger
Rundvisninger i Viborg Kunsthal
Fernisering og udstilling i Pakhuset
Forsikringer ifm. udstillinger
Andet:
Annonceudgifter
Dilettantforestillinger
Dramaworkshops
En kulturel rundtur i bus for at høre om kartoffeltyskerne
Filmaftener
Fortællinger (Viborg Fortællekreds)
Klaverstemning ifm. koncert
Koda
Teaterforestillinger
Vikingemarked
Vægtergange
Administration, kontorhold
Allerede afholdte arrangementer
Arrangementer udenfor kommunen
Bespisning/forplejning af gæster/deltagere
Blomster
Diverse
Garderobestativer
Gaver
Køb af musikanlæg, musikinstrumenter
Leje af lokaler til generalforsamling
Markedsføring (kataloger mm.)
Produktion af film
Sangbøger
Udflugter
På nuværende tidspunkt har Kulturelt Samråd tre puljer:
1. Den ordinære pulje med ansøgningsfrist 2 gange om året – 15. februar og 15. september
2. Dispositionssummen er en pulje til uforudsete arrangementer, der opstår mellem ansøgningsfristerne den 15. februar og 15. september
3. Puljen for Snapsting på 60.000 kr. med 1 årlig ansøgningsfrist
For ansøgning af den ordinære pulje er der følgende kriterier:
- Aktiviteter eller arrangementer, der omfatter og/eller tilgodeser hele Viborg Kommune prioriteres
- Initiativer, der understøtter, samarbejde i foreninger m.v. gennem arrangementer aktiviteter eller arrangementer prioriteres:
- Der skal mindst være 35 procent egenbetaling til arrangementerne (det kan være i form af kontingenter, sponsorater, entreindtægter mv.)
- En forening kan max. få 10 procent af samrådets budgetbeløb
- Der ydes ikke tilskud til drift, så som administrationsudgifter (kontorhold) og tilsvarende udgifter
- Foreningens eventuelle overskud på arrangementer støttet af Kulturelt Samråd i de 3 foregående år, modregnes
- Allerede afholdte arrangementer støttes som udgangspunkt ikke
- For enkeltarrangementer, der har et samlet budget på mere end 100.000 kr., skal der efterfølgende indsendes et revisorrevideret regnskab.
Ansøgningsfrist
Der er ansøgningsfrist to gange om året: 15. februar og 15. september.
Dispositionssummen er en pulje, som kan søges, hvis der opstår en uventet mulighed for at lave et arrangement mellem de to ansøgningsfrister den 15. februar og den 15. september.
For at søge puljen, skal man ringe til Kirsten Johansen på 87 87 30 03 eller Søren Keldsen på 51 49 09 14, som vil åbne den elektroniske ansøgningsformular, så ansøgningen kan sendes derfra.
Bestyrelsen behandler derefter ansøgningen, og svar kan forventes inden for 14 dage.
Dispositionssummen giver bestyrelsen mulighed for løbende at støtte relevante aktiviteter og arrangementer. Samrådet kan også fungere som en aktiv samarbejdspartner i disse initiativer.
Der gives tilskud til aktiviteter i forbindelse med Snapsting. Arrangementet eller aktiviteten skal passe ind i en af nedenstående kategorier:
- Almindelig optræden i forbindelse med et andet arrangement til Snapsting.
- Et arrangement, der tapper ind i Snapstings historie, forstået således, at foreningen stadig beskæftiger sig med sin kerneydelse, men giver den et tvist, så det er med til at styrke historiefortællingen om Snapsting.
- Et samarbejde mellem to eller flere foreninger i Kulturelt Samråd.
Der kan maksimalt udbetales 12.000 kr. pr. arrangement. Ligeledes gøres opmærksom på, at det ikke vil være muligt at få eksponering af sponsorer på scenerne i Snapsting.
Ugen for Snapsting starter fredag 20. juni og slutter søndag 29. juni 2025. De forskellige optrædener vil finde sted på forskellige datoer og steder i denne uge.
Ansøgningsfrist
Hvert år medio marts
Bestyrelsen for Kulturelt Samråd pr. 24. januar 2024:
(Bestyrelsen har konstitueret sig 24. januar 2024)
Formand Anders K. Kristensen
(Foreningen Kulturselskabet)
Vesterled 14, 8800 Viborg
Tlf. 51 27 07 40
Mail: anders@kulturselskabet.nu
Næstformand Lene Møller
(Viborg Big Band)
Fredensgade 29, 8800 Viborg
Tlf. 21 81 73 10
Mail: finnoglene@mail.dk
Medlem af formandskabet
Martin Ditlevsen
(Karup Kultur- og forsamlingshus)
Viborgvej 56, 7470 Karup
Tlf. 51 51 28 03
Mail: familienditlevsen@gmail.com
Øvrige medlemmer af bestyrelsen
Anne-Birgitte Tougård
(Fjordklyngen)
Løgstørvej 39, 8832 Skals
Tlf. 21 22 20 42
Mail: anne-birgitte@hotmail.com
Bent Ole Andersen
(Bisp Gunners Gilde)
Harehøjen 16, 8800 Viborg
Tlf. 20 21 30 61
Mail: bentoleandersen16@gmail.com
Bente Slumstrup
(Viborg Museumsforening)
Engelsborgvej 45, 8800 Viborg
Tlf. 20 66 45 46
Mail: slumstrupbente@gmail.com
Ismail Hussein Hassan
(Viborg Internationale Forening)
Ellekonebakken 12, 8800 Viborg
Tlf. 26 51 84 16
Mail: ihviborg@hotmail.com
Kim Lynggaard
(Kulturkiosken/Viborg Blues og Musikforening)
Sejbækvej 8, 8800 Viborg
Tlf. 51 70 10 23
Mail: kimlynggaard@hotmail.com
Ole Høg
(Musikviften)
Tyttebærvej 22, 8850 Bjerringbro
Tlf. 40 30 90 99
Mail: ohoeg@grundfos.com
Hvis din forening har modtaget tilskud fra Kulturelt Samråd, skal der aflægges regnskab for aktiviteten.
Regnskabsskemaet skal indberettes senest den 15. februar via fritid.viborg.dk.
Relevante dokumenter
Logo Kulturelt Samråd til download
Kontaktpersoner

