Hjælp efter indlæggelse på sygehuset
Efter indlæggelse på sygehuset kan du have brug for hjælp til forskellige opgaver. Vi har samlet en liste over de mest stillede spørgsmål, der kan opstå i forbindelse med udskrivelse.
FAQ - Under indlæggelsen
Personalet på hospitalet vil sammen med dig vurdere, om du har brug for en indsats fra kommunen.
Hospitalet kontakter kommunen, inden du udskrives. Det er kommunens visitationsafdeling, Visitation Sundhed og Omsorg, der endeligt vurderer, hvilken hjælp du kan få ud fra kommunens kvalitetsstandarder.
Tidspunktet for hvornår hjælpen skal starte vil blive aftalt, og kommunen sørger for, at hjælpen er på plads til det aftalte tidspunkt.
Hjælpemidler fra hospitalet
Du kan få udleveret hjælpemidler fra hospitalet i forbindelse med indlæggelse/udskrivelse - det kalder vi for et regimehjælpemiddel. Det kan f.eks. være, hvis du har brækket et ben og ikke må støtte i en periode og i den forbindelse har behov for albuestokke, badetaburet eller lignede.
Ved behov for yderligere/andre hjælpemidler skal du som borger kontakte hospitalet. Du finder kontaktinfo på din udlånsseddel; alternativt kan du kontakte den afdeling, du var indlagt på.
Hjælpemidler i forbindelse med kommunal genoptræning
Hvis du har været indlagt og hospitalet har vurderet, at du har et genoptræningspotentiale, sendes der en genoptræningsplan til Viborg Kommune. I denne forbindelse kan der være behov for understøttende hjælpemidler (rollator, badetaburet og lignende). Hjælpemidlerne bestilles af hospitalets terapeuter hos Viborg Kommune i forbindelse med udskrivelsen.
Hospitalet vil aftale med dig, om du selv kan hente hjælpemidlerne, eller om du har brug for hjælp til at få dem leveret.
Ved behov for yderligere/andre hjælpemidler skal du som borger kontakte den trænende terapeut i Viborg kommune, der står for din genoptræning.
Midlertidigt behov for hjælpemidler
Hvis du som borger har behov for et hjælpemiddel i en midlertidig periode og ikke er omfattet af de 2 ovenstående muligheder, kan du være berettiget til et midlertidigt udlån fra Viborg Kommune. Hjælpemidlerne bestilles af hospitalets terapeuter hos Viborg Kommune i forbindelse med udskrivelsen.
Hospitalet vil aftale med dig, om du selv kan hente hjælpemidlerne, eller om du har brug for hjælp til at få dem leveret.
Kommunen råder over et begrænset antal midlertidige pladser på kommunens plejecentre og på Rehabiliteringscenter Viborg. Det er kommunens visitation, der vurderer, om du kan få en midlertidig plads. Du kan komme med ønsker til, hvilket plejecenter pladsen skal være på, men det er ikke sikkert, at det kan efterkommes.
Formålet med ophold på midlertidig plads er at afklare, hvordan du kan komme hjem til den egen bolig. Hvis der ikke er ledige midlertidige pladser, vil du i stedet få den nødvendige støtte i eget hjem.
Kontakt visitationen for mere viden om midlertidige pladser.
FAQ - Efter indlæggelsen
Hvis du oplever, efter du er kommet hjem, at det er svært for dig at klare dig derhjemme, kan du eller dine pårørende tage kontakt til kommunen.
Ring til Visitation Sundhed og Omsorg - se kontakt oplysninger og telefontider her.
Hvis det er nødvendigt, kan hjælp til personlig pleje startes op akut.
Alt efter din evne til at klare dig selv i din hverdag, kan du blive visiteret til personlig pleje, praktisk hjælp, levering af mad, træning, sygepleje eller hjælp til indkøb. Det kan du læse mere om i kommunens kvalitetsstandarder her.
Når du får hjælp fra kommunen, vil hjælpen have fokus på, at du kommer til at klare dig selv igen.
Midlertidig plads
Du kan altid tage kontakt til kommunen og høre om mulighederne for en midlertidig plads. Du kan også tale med personalet, som kommer i dit hjem, om mulighederne for at få mere støtte i hjemmet eller en midlertidig plads.
Du kan låne et hjælpemiddel af Viborg Kommune, hvis du har en varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. En varig funktionsnedsættelse betyder, at der ikke må være flere muligheder for behandling, forbedring eller genoptræning. Det må altså ikke være noget midlertidigt, f.eks. som et brækket ben.
Du kan ringe til Visitation Sundhed og Omsorg - se kontaktoplysninger og telefontider her.
Kvikservice
Alternativt kan du benytte Kvikservice, som er et åbent tilbud til straksbehandling af ansøgninger og udlevering af standardhjælpemidler som f.eks. badebænke, rollatorer, gribetænger mm. Du kan også få vejledning i indstilling og anvendelse af hjælpemidlerne.
Se åbningstider og mere om Kvikservice her.
Afhentning og levering af hjælpemidler
Hvis du har brug for hjælpemidler, som skal leveres af Hjælpemiddelservice, er det dit eller dine pårørendes ansvar at gøre plads til hjælpemidlerne i din bolig inden levering.
Når du ikke længere har brug for hjælpemidlet, skal det afleveres hos Hjælpemiddelservice. Hvis du ikke selv har mulighed for at aflevere hjælpemidlet, så kontakt Hjælpemiddelservice for at lave en aftale om afhentning.
Du finder Hjælpemiddelservice på Ålandsvej 4 i Viborg, tlf. 87 87 61 07.
Hjælpemiddelservice træffes bedst mellem kl. 8.00-12.00.
Ofte vil den praktiske hjælp først kunne bevilges efter visitationsbesøg. I visse tilfælde er det dog muligt at bevilge praktisk hjælp umiddelbart efter udskrivelsen.
Tidspunktet for, hvornår hjælpen skal udføres, aftales mellem dig og leverandøren. Leverandøren skal opstarte hjælpen senest 12 dage efter visitering.
Læs mere om frit leverandørvalg her.
Er der andre i husstanden der kan varetage de praktiske opgaver, vil deres ressourcer indgå i vurderingen af hvilken hjælp du kan få.
FAQ - Andet
Når du er blevet visiteret til et genoptræningsforløb, betyder det, at du i forbindelse med din indlæggelse har fået lavet en genoptræningsplan, som bl.a. handler om træning i almindelige gøremål, træning i udholdenhed og bevægelighed. Formålet er, at du opnår den bedst mulige funktionsevne.
Kommunen kan også visitere dig til genoptræning, efter du er kommet hjem. Her laves der også en individuel plan med det formål, at du opnår det bedst mulige funktionsniveau.
Dine pårørende eller din omgangskreds kan være en stor hjælp i forbindelse med din udskrivelse.
De kan f.eks. hjælpe med at:
- Hente hjælpemidler
- Hente medicin
- Køre dig til opfølgende undersøgelser eller blodprøvetagninger
Film om den gode udskrivelse
Indholdet kan ikke vises pga. de nuværende cookie indstillinger
For at tilgå det blokerede indhold kan du ændre dine cookie-indstillinger.
Indholdet kræver accept af følgende typer cookies:
- Statistiske
- Funktionelle
- Marketing
Kontakt Visitation Sundhed og Omsorg
Pleje, praktisk hjælp og boliger Træffes bedst mellem kl. 08.00 - 12.00. Efter kl. 12.00 viderestilles opkaldet til Visitationens hovednummer.
Brug kontaktformularen til at stille spørgsmål, der ikke kræver straks sagsbehandling. Ring altid ved akutte henvendelser. Du bliver kontaktet inden for 2 hverdage.
Kontakt afdelingen
Pleje, praktisk hjælp og boliger Træffes bedst mellem kl. 08.00 - 12.00. Efter kl. 12.00 viderestilles opkaldet til Visitationens hovednummer.
Fremmøde
Send sikker mail
Kontaktformular
Brug kontaktformularen til at stille spørgsmål, der ikke kræver straks sagsbehandling. Ring altid ved akutte henvendelser. Du bliver kontaktet inden for 2 hverdage.