Gebyr for jordflytning
Kommunen skal opkræve gebyr hos virksomheder, der anmelder jordflytning. Private borgere skal ikke betale.
Gebyret dækker kommunens omkostninger i forbindelse med anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord, som er erhvervsaffald.
Gebyret differentieres, så det afspejler tidsforbruget ved den enkelte anmeldelse.
Med virkning fra 1. januar 2025 beregner vi gebyret således:
- Opstartsgebyr: 465 kr. pr anmeldelse. Til dækning af faste udgifter og den første 0,5 times sagsbehandling.
- Forbrugt tid udover 0,5 time: Pr. påbegyndt 15. minut. Timetakst 529 kr.
Beregning af gebyret
Gebyret beregnes som nævnt ovenfor med et opstartsbebyr plus evt. forbrugt tid.
I den forbrugte tid medregner vi:
- Forhåndsdialog om den konkrete jordflytning.
- Screening af anmeldelse af jordflytning og anmodning om supplerende materiale.
- Besvarelse af spørgsmål pr. telefon, mail og ved møde om den konkrete jordflytning.
- Løbende korrespondance med anmelder, rådgiver m.fl.
- Gennemgang af anmeldelse og sagsbehandling.
- Gnnemgang af analyseresultater.
- Tidsregistrering i forbindelse med sagens behandling og afslutning og fakturering.
- Journalisering af sagen.
Timeprisen reguleres hvert år pr. 1. januar på baggrund af tidligere års samlede omkostninger til sagsbehandlingen af jordflytninger.
Indtægterne ved gebyret må ikke overstige de faktiske udgifter til sagsbehandlingen.
Gebyrfrit
Vi kræver ikke gebyr for generel vejledning om jordflytninger, besvarelse af generelle spørgsmål om gebyret, samt oplæring af nye medarbejdere.
Opkrævning af gebyret
Vi opkræver gebyret, når vi anviser jordflytningen.
I nogle tilfælde bliver gebyret opkrævet i flere rater. Dette sker, når der er behov for ekstra behandling af sagen, for eksempel hvis anmeldelsen ændres, som når der tilføjes flere analyser eller mængden af jord øges
Hvis du vælger ikke at følge den anvisning, du har fået, skal du stadig betale gebyret.
Der er ikke mulighed for at klage over gebyret.