Hurtigere adgang til hjælpemidler giver patienter større tryghed

Tæt samarbejde mellem Regionshospitalet Viborg samt Viborg, Silkeborg og Skive Kommuner gør, at patienter kan få udleveret rollator og andre gængse, kommunale hjælpemidler, allerede inden de bliver udskrevet fra hospitalet.

Pressemeddelelser
Ledende terapeut i Akutafdelingen på Regionshospitalet Viborg, Gitte Johansen, mener, at det nye depot med kommunale hjælpemidler giver fordele for både patienter og personale. Foto: Agata Lenczewska-Madsen/Hospitalsenhed Midt
Ledende terapeut i Akutafdelingen på Regionshospitalet Viborg, Gitte Johansen, mener, at det nye depot med kommunale hjælpemidler giver fordele for både patienter og personale. Foto: Agata Lenczewska-Madsen/Hospitalsenhed Midt

Patienter, som bliver udskrevet på Regionshospitalet Viborg, skal ikke længere vente på at få udleveret de mest gængse kommunale hjælpemidler som for eksempel en rollator.

I et tæt samarbejde mellem en række afdelinger på Regionshospitalet Viborg samt Viborg, Silkeborg og Skive Kommune er det nemlig blevet besluttet at oprette et nyt depot med et udvalg af hjælpemidler, som regionshospitalet kan udlevere til borgerne. 

- Det betyder, at patienterne kan afprøve og få udleveret et korrekt indstillet hjælpemiddel i forbindelse med deres udskrivelse fra hospitalet. Patienterne kan altså med det samme tage hjælpemidlet med hjem, og vi oplever, at det giver dem en stor tryghed, siger ledende terapeut i akutafdelingen på Regionshospitalet Viborg, Gitte Johansen.

Samtidig får hospitalets terapeuter en stor faglig tilfredsstillelse ved at kunne udskrive patienterne velvidende om, at de har givet hver enkelt patient den optimale hjælp til at kunne klare sig i eget hjem. 

Fri for forsinkelser

Tidligere skulle hospitalets terapeuter først bestille hjælpemidlet hos kommunen, hvorefter kommunen skulle lave en faglig vurdering af, at det lovmæssigt var i orden, at hjælpemidlet blev udleveret.

Herefter skulle en chauffør transportere hjælpemidlet ud til borgeren, hvis ikke vedkommende selv kunne aftente det på kommunens hjælpemiddeldepot.

- Det var en proces, som kunne føre til, at borgeren først fik udleveret sit hjælpemiddel dagen efter udskrivelsen fra hospitalet. Hvis det så blev vurderet, at patienten ikke kunne undvære et hjælpemiddel derhjemme, har hospitalet enten fundet en nødløsning med udlevering fra eget depot, eller alternativt kunne udskrivelsen blive forsinket til dagen efter og dermed give længere indlæggelsestid, siger Gitte Johansen.

Tid til andre opgaver

Det nye tværsektorielle samarbejde om hjælpemidler skaber også glæde hos kommunerne.

- Med det nye satellitdepot får borgerne en fagligt bedre og hurtigere hjælp til at benytte deres hjælpemidler. Samtidig sparer vi tid til andre opgaver. Dels fordi vi sparer en administrativ arbejdsgang, og fordi driften ikke skal indstille og instruere borgerne i brugen af hjælpemidlet. Det sparer også ressourcer, at vi kan aflevere en pulje hjælpemidler til depotet på hospitalet i stedet for at skulle køre ud til borgernes privatadresser, siger Leo Vejling, som er leder af Viborg Kommunes Hjælpemiddelservice. 

Løsningen om hurtig udlevering af hjælpemidler begyndte som et samarbejde mellem Regionshospitalet Viborg og Viborg Kommune. Det skyldtes, at Viborg Kommunes havde status som frikommune på ældreområdet og derfor ikke var underlagt samme administrative krav som andre kommuner.

Fra januar 2025 blev Silkeborg Kommune og Skive Kommune også en del af aftalen, som har vist sig at være en succes for både patienter og medarbejdere.

Alle tre kommuner sørger løbende for, at der er hjælpemidler nok på satellitdepotet på Regionshospitalet Viborg.

Hvis borgeren ikke længere har brug for hjælpemidlet, skal det afleveres til det kommunale hjælpemiddelservice/center i den kommune, som borgeren bor i.

Yderligere oplysninger

Gitte Johansen,
Tlf. 78 44 38 01 / mail: gitte.johansen@viborg.rm.dk

Leo Vejling,
Tlf. 51 58 48 26 / mail: leve@viborg.dk