You can use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. Using this service may place a cookie on your computer.

SØG
Pressemeddelelse fra 09.01.2024

Viborg Kommune vil gøre medarbejderne mere modige og nysgerrige

I 2023 holdt Social, Sundhed & Omsorg og Beskæftigelse, Viborg Kommune DigiTek-dage med stor succes. Derfor får alle ansatte i kommunen i 2024 mulighed for at blive mere nysgerrige, modige og klogere på, hvordan digitalisering og teknologi kan hjælpe med at gøre arbejdet smartere.

Deltagere til oplæg under DigiTek-dage 2023 i Viborg Kommune.
Deltagere til oplæg under DigiTek-dage 2023 i Viborg Kommune.

Hjælp, hvor er min Kinabog? Giver ChatGPT superkræfter? Vil du være en datahelt?
 

Dette er blot et udpluk af en lang række overskrifter på aktiviteter, som mere end 1.000 ansatte i Viborg Kommune deltog i til DigiTek-dage i uge 45 i 2023. Gennem både fysiske og virtuelle workshops, oplæg og videndeling fik de ansatte mulighed for at blive inspireret til og klogere på, hvordan ny teknologi, helt lavpraktisk, gør arbejdsdagen smartere.

Det var første gang, at DigiTek-dage blev holdt, og succesen var så stor, at Viborg Kommunes direktion har besluttet, at i 2024 bliver der igen holdt DigiTek-dage uge 45 - men for alle kommunens ca. 7.000 ansatte. 

Vilde og forrygende dage

 - Det var nogle vilde dage. Helt forrygende. Vi havde de dygtigste oplægsholdere og mest dedikerede undervisere, og jeg tror, jeg taler for alle, når jeg siger, at vi ikke bare er blevet klogere, men også endnu mere nysgerrige på at arbejde med teknologi og digitalisering. Personligt er jeg selv blevet meget inspireret, og jeg er glad for, at alle ansatte til næste år bliver en del af DigiTek-dage, siger Mette Andreassen, direktør for Social, Sundhed & Omsorg, Viborg Kommune. 

Blandt formålene med at holde DigiTek-dage er at give de ansatte en digital forestillingsevne og nysgerrighed, der inspirerer dem til at udvide brugen eller begynde at bruge de digitale og teknologiske værktøjer i deres daglige arbejde til gavn for både dem selv og borgerne. 

Men formålet er også at hjælpe med udfordringen på den manglende arbejdskraft. 

- Resultaterne af DigiTek-dage 2023 er så gode, at vi slet ikke er i tvivl om, at tilbuddet skal ud til alle vores ansatte i 2024. For vi har brug for digitalisering og den nye teknologi til at hjælpe os med at blive mere produktive og klare opgaverne på en endnu smartere måde, så det i sidste ende også kommer borgeren til gode, siger Klaus Christiansen, der er direktør for Beskæftigelse, Økonomi- & Personale.

DigiTek-prisen "Godt gået" 

DigiTek-prisen "Godt gået" blev uddelt for første gang i 2023. Et helt enigt dommerpanel lod prisen gå til Aktivitet og Udvikling, Team Karup/Fjends, der har gjort en ekstraordinær indsats i forhold til implementering, anvendelse og nytænkning af digitale løsninger. 

Vinderne af prisen bruger blandt andet teknologi i aktivitetstilbud til ældre borgere. De laver fx kurser i at bruge tablets eller "dansefliser" til træning.

Medarbejdercases

Lone Maribo, Beskæftigelsesfaglig medarbejder, Jobcenter Viborg: 
- Jeg var til flere oplæg i digiTek-ugen, og de var alle sammen umagen værd, på hver sin måde. Men i særdeleshed Christiane Vejløs oplæg "Argumenter for mennesker" ændrede mit perspektiv på mit arbejde, intet mindre.
Oplæggets afvæbnende tilgang til robotteknologi, demonstrationen af hvad teknologi kan og navnlig ikke kan, åbnede mine øjne for - paradoksalt nok - hvad det betyder at være et menneske i mit job. Udsagnet: "Hvis du er bange for at robotterne overtager dit arbejde - så lad være med at arbejde som en robot" åbnede for en erkendelsesproces, en funderen over, hvordan jeg så gør det - undgår at være en robot. Jeg er voldsomt begejstret. For dette specifikke oplæg, og for DigiTek-dage generelt. Hvilken gave I har givet os! 

Majbritt Skaarup Christiansen, Ergoterapeut, Hjælpemiddelservice:
- Jeg var med til "Hjælp, min Kinabog er væk!", og det var virkelig et godt oplæg, brugbart! To Do delen er lige til at gå til og anvende med det samme. Planner skal jeg lige gå mere i dybden med. Jeg har allerede talt med andre samarbejdskolleger, der også deltog, og vi kan flere tværfaglige grupper, hvor vi vil bruge Planner fremover i stedet for de mail/Teams løsninger vi bruger nu.

Yderligere oplysninger

Klaus Christiansen, Direktør Beskæftigelse, Økonomi & Personale
Tlf. / mail: klc@viborg.dk

Mette Andreassen, Direktør Social, Sundhed & Omsorg
Tlf. / mail: mean@viborg.dk

Lone Maribo,
Tlf. / mail: lmar@jobcenterviborg.dk

Majbritt Skaarup Christiansen,
Tlf. 87 87 61 07 / mail: mch@viborg.dk