Borgerrådgiver fra 1. september 2026 - Heidi Johannesen
start på hovedindhold

Ny borgerrådgiver skal styrke dialog og retssikkerhed

Heidi Johannesen er fra 1. september ansat som borgerrådgiver i Viborg Kommune.

Nyheder
Borgerrådgiver fra 1. september 2026 - Heidi Johannesen

Viborg Byråd godkendte på sit møde den 24. juni Heidi Johannesens ansættelse i den nyoprettede stilling. Byrådet ønsker med ansættelsen at styrke dialogen mellem borgere og kommune og at understøtte retssikkerhed og sammenhæng for borgere og virksomheder.

Heidi Johannesen bor med sin familie i Ulstrup og er uddannet Cand.jur. Hun kommer fra en lignende stilling som borgerrådgiver i Favrskov Kommune og har 20 års erfaring som jurist og leder fra forskellige job hos bl.a. Randers Kommune og Region Nordjylland.

Guide og bindeled

Som Viborg Kommunes borgerrådgiver skal Heidi Johannesen varetage opgaver med rådgivning og vejledning af borgere samt tilsyn med den kommunale administration. Hun bliver desuden et vigtigt bindeled mellem borgere, virksomheder, politikere og forvaltning.

Helt overordnet bliver borgerrådgiverens vigtigste opgaver, at:

  • Guide borgere og virksomheder i deres kontakt med Viborg Kommune
  • Fremme dialogen mellem borgere, virksomheder og forvaltning
  • Bidrage til læring i Viborg Kommunes organisation
  • Skabe synlighed om borgerrådgiverfunktionen
  • Udarbejde en årlig beretning til byrådet

Funktionen som borgerrådgiver er uafhængig af den kommunale forvaltning, og Heidi Johannesen får fra september mulighed for selv at være med til at forme jobbet og synliggøre funktionen.

Borgere og virksomheder kan fra slutningen af august tjekke viborg.dk og se, hvordan de kan kontakte Heidi Johannesen, og hvad hun kan hjælpe med.